Social Media

 
 

Waarom Social Media belangrijk zijn

Social Media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Steeds meer bedrijven maken gebruik van de mogelijkheden op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere Social Media sites. In een eindejaarsrapportage van Social Media Examiner uit 2015 staat dat:
92% van de marketeers vindt dat social media belangrijk is voor hun bedrijf
90% van de marketeers vindt dat verhoogde zichtbaarheid het nummer één voordeel is van Social Media marketing.
social_media

Voordelen van Social Media marketing zijn:

  • Verhoogde zichtbaarheid
  • Toename van het website bezoek
  • Trouwe fans ontwikkelen
  • Potentiële klanten werven
  • Verbeterde positie in de zoekresultaten
  • Groeien van zakelijke partnerschappen
  • Verminderde marketingkosten
  • Betere verkoop
  • Inzicht in markt
Bedrijven die Social Media gepland en strategisch aanpakken hebben veel meer succes dan bedrijven die gebruik maken van Social Media met een informele, ad hoc aanpak. Bedrijven met een geplande aanpak hebben 1,5 tot 2 keer meer kans op omzetgroei dan ad hoc Social Media gebruikers.
 
 
Overzicht Social Media gebruik in Nederland
Wij besteden gemiddeld 40 minuten per dag aan Social Media, een hogere tijdsbesteding dan elke andere grote internet activiteit, waaronder e-mail. 9 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van Social Media.

  • Facebook 9,6 miljoen gebruikers, waarvan 6,8 miljoen dagelijks
  • YouTube 7,2 miljoen gebruikers, waarvan 1,3 miljoen dagelijks
  • LinkedIn 4,2 miljoen gebruikers, waarvan 0,3 miljoen dagelijks
  • Google+ 3,6 miljoen gebruikers, waarvan 1,2 miljoen dagelijks
  • Twitter 2,6 miljoen gebruikers, waarvan 0,9 miljoen dagelijks
  • Instagram 2,1 miljoen gebruikers, waarvan 992 duizend dagelijks
  • Pinterest 2,0 miljoen gebruikers, waarvan 334 duizend dagelijks

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau NewCom.



De grootste uitdagingen die bedrijven hebben
in het gebruik van Social Media zijn:

 

  • Tijdgebrek
  • Onvermogen om waarde te meten
  • Moeilijkheid integratie van social media met andere activiteiten
  • Gebrek aan budget
Deze uitdagingen kunnen worden overwonnen, wanneer Social Media meer wordt gepland en strategisch wordt gedaan.
Social Media kanalen - welke moet ik kiezen?
Ondernemers zouden aandacht moeten besteden aan welke sociale platforms hen helpen hun doelen te bereiken, of dat nu het genereren van omzet is of een grotere zichtbaarheid. Social Media is een goed middel om voor u relevante doelgroepen te bereiken. IT2day kan u hierbij ondersteunen.

Naast Social Media kunt u ook bloggen op uw website. Met een blog kunt u kennisdelen en ook bezoekers aantrekken.

 
Social Media integreren
Social Media is geen doel op zichzelf. Het moet worden geïntegreerd en het werkt hand in hand met al uw andere marketing- en PR-initiatieven.

Deze kunnen bestaan uit:

  • E-mail Marketing en de groei van uw e-maillijst
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Event marketing (spreken en netwerken)
  • Direct Mail
  • Online advertenties (bijvoorbeeld Google Adwords)
  • Print display advertenties
  • Sponsoring
  • Mobile Marketing
  • Radio / TV-advertenties



Wat kan Social Media voor uw bedrijf betekenen?
Het goed inzetten van Social Media zal leiden tot:

  • Gevonden worden
  • Sterker merk
  • Verkoopstimulatie
  • Delen in expertise en kennis
  • Maak gebruik van de kennis van de klanten
  • Wisselwerking en ontvangen van waardevolle feedback van klanten
  • Gratis reclame: tevreden klanten praten over uw bedrijf, mond-tot-mond reclame
  • Bouw een community
Social media moet zeker een deel uitmaken van uw marketing strategie!

Wilt u meer weten over de inzet van Social Media? Vul dan s.v.p. onderstaand contactformulier in.